Tulorekisteri-valtuutuspyynnöt ovat nyt ajankohtaisia

Kansallinen tulorekisteri tulee käyttöön 1.1.2019 ja muuttaa palkkatietojen ilmoittamista heti vuoden alusta lukien. Tiedot palkanmaksusta tulee ilmoittaa 5 päivän kuluessa tulorekisteriin.

Clerica huolehtii palkanlaskentapalvelua käyttävien asiakkaiden tulorekisteri-ilmoittamisen. Jotta ilmoittaminen olisi mahdollista, tarvitsemme asiakasyritykseltämme valtuutuksen tietojen ilmoittamiseen. Teemme valtuutuspyynnön, jonka asiakasyritys käy hyväksymässä ja saamme tarvittavat oikeudet tietojen ilmoittamiseen.

Valtuutuspyyntö koskee seuraavia tulorekisterirooleja:

  • Palkkatietojen ilmoittaminen
  • Palkkatietojen katselu

OmaVeroa varten valtuutuspyyntö koskee seuraavia rooleja:

  • Veroasioiden hoito
  • Veroilmoittaminen

Valtuutuspyyntö käydään hyväksymässä suomi.fi -palvelussa, johon voit kirjautua omilla pankkitunnuksillasi, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Selkeä vaiheittainen ohje valtuutuspyynnön hyväksymiseksi löytyy vero.fi -sivulta. Alla myös yleinen video-ohje valtuutuspyynnön vahvistamisesta.

Valtuutuksen/valtuutuspyynnön hyväksymisen voi tehdä vain yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Yrityksen nimenkirjoittajan henkilötunnus tulee olla ilmoitettuna kaupparekisteriin, joka on ollut pakollista vuodesta 1994 lähtien.

Mikäli nimenkirjoittaja on rekisteröimättä, tee ilmoitus paperilomakkeilla. Käytä yritysmuodon mukaista muutosilmoituksen Y-lomaketta ja erillistä henkilötietolomaketta. Esimerkit täytettävistä lomakkeista:

  • osakeyhtiö: Y4-lomake ja henkilötietolomake
  • avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö: Y5-lomake ja henkilötietolomake

Tarkemmat ohjeet nimenkirjoittajan rekisteröintiin löydät esimerkiksi taloushallintoliiton sivulta löytyvästä artikkelista.